"ANDAI DIRI TIDAK SEBAIK SUMAYYAH,NAMUN BERSYUKUR ANDAI DIRI PERNAH MENABUR BENIH ISLAM DIBUMI"

Wednesday, October 5, 2011

sejarah silam

Dulu,datang ku ke PASTI AL-AHMADI sebagai anak murid,pagi-pagi bangun untuk mengaut secebis ilmu Tuhan. Bergegas menaiki motosikal bersama kakakku. Raga motosikal adalah tempat duduk aku atas motosikal sebagai posisi yang selesa bagi aku melabuhkan tirai mata…hehe..tidur la tu…maklum lah letih belajar…tambahan pula perjalanan dari rumah ke PASTI tu agak jauh..PASTI tu terletak di cabang Empat Cherang,Panji..kalau aku duk kat belakang alamak nahas la…memang terjatuh..kepala pun asyik ke kanan,ke kiri, ke kanan.. nak buat macam mana, mata dah mengantuk sngat… Kakakku tu juga merangkap guruku disana. Tapi,selaku anak murid di PASTI tu,aku x panggil pun gelaran ‘cikgu’ tu…hehe…kek kok(bahasa Kelantan, bermaksud janggal;)katakan… Kini,datangku ke situ bukan lagi pelajar,namun bergelar status sebagai seorang guru kepada anak-anak kecil..mereka semuanya bijak! Tiga hari bekerja baru ku tahu betapa lelahnya untuk mencari sedikit suapan perut,mengisi perut..dan hari pertama ku disana, betapa aku bahagianya melihat kerenah si kecil2 yang sedang membesar…memang anak-anak itu penyeri rumahtangga kepada pasangan lebih2 lagi kepada pasangan yang baru berkahwin..anak terlalu penting untuk mengeratkan ikatan suami isteri,,gelagat mereka memberi erti buatku untuk aku lebih mengenali hati anak-anak yang sedang membesar…kadang-kadang perangai dyeorang membuatkan jiwa aku tenang,,kadang-kadang perangai mereka membuatkan aku geram namun tak patut bagiku untuk marah tak tentu pada mereka,,padahal mereka telah diamanahkan kepada ku untuk aku manta’dib dan menjadi murabbi sebaik mungkin,,nk didik orang bukan saja jadi mereka untuk jadi pandai,tapi sekaligus menta’dib mereka agar sentiasa berpegang padatali Allah walau dimana berada.. Masa tu, aku just ikut jer yang kakakku buat,,kalu nk buat,takut tersalah plak nk uruskn kanak-kanak tu,,jadi,dari jauh ku perhatikan dan dengar arahan yang dia keluarkan kepada anak-muridnya,,yang mana aku boleh tolong,aku tolong,,,law dah dapat tangkap apa yang patut buat, ari2 lain senang ckit..x lah memayahkan kak ku..takkn nk kena ade arahan baru gerak kn… “Ok,,semua bangun,pergi solat dhuha”,kata cikgu mereka yang mereka gelar cikgu nah (merangkap kakak kandungku). Ya Allah,,bergegas mereka mengambil sejadah & kain sembahyang untuk solat. alangkah bagusnya kalau mereka istiqamah solat dhuha setiap hari sehingga hari tua kelak..pas baca doa dhuha dalam bhs arab dan sekali dengan terjemahannya..mereka bersalaman sesame sendiri,,yang laki sma laki,y peremouan pula, dengan perempuan…moga dirimu sntiasa dilindungi Allah dan sentiasa istiqamah ditali Allah anak didikku..ameen.. Pas solat,kembali pula kebilik sebelah untuk sambung belajar…haa,,ari ni subjek menarik,,bahasa inggeris….wah,,mencabar niy…x pe2,,kita cube duluuu!!!  Alaa…budak 6 tahun je pom,,ok,,sekali pintas aku melihat deretan ayat pada muka surat itu,,ooo….erm,,baik jugak kalu dijadikan lagu niy,,,mereka pom x boring…bagiku belajar sambil santai lebih baik daripada belajar dengan tungkus lumus tapi x de tumpuan,,,ermmm..biasanya,,kalu nk diikutkan budak2 niy x la suka sangat benda straight2 ni,,,y mereka tahu nk main,,,nak seronok jer,,tapi, xpe, itu berdasarkan penelitian aku tentang cara pemikiran dyeorang,, xcukup matang lagi cr berfikirnya,,kt yang tua ni kena la tunjukkn jalan y sebaiknya.. Just simple2 jer,aku sebut..senang ckit dyeorang faham..xla ternganga…mudah2an dgn sebutan biasa y dyeorng dengar tu,,menarik minat mereka untuk belajar english..biasanya subjek BI ni orang x berape minat sgt… Ok..students!!Read!!(hehe..) Antara ayatnya berbunyi; I like chicken….2x…kok kerek kok(y ni saje2 tambah,biar Nampak ceria ckit) “Sedap dop nyanyi??”, tanye aku. Serentak mereka jawab, “sedaaapppp!!!!” Nk nyanyi lagih??? Naaakkkk!!!! Wah,ok,kito nyanyi plop,, Wahh,,sekali dengan gaya lagi dia buat… Daripada pemerhatian, mereka memang seronok belajar camtu,,kalu kita fahami mereka,insya Allah kerja pun jadi senang….hati kita pun senang,diorang pun dapat apa yang kita nak sampaikan…Alhamdulillah!cikgu harapkan agar kamu semua anak muridku sentiasa dahagakan ilmu Ilahi,,,ilmu Allah memang luas,,jadi carilah ia saat Allah bagi peluang ni… Cikgu sayang kamu semua!!moga jadi anak pintar dan anak soleh/ah..:)

No comments: